Als je een eigen onderneming hebt en je verkoopt producten en/of diensten, dan heb maak je waarschijnlijk ook wel gebruik van je eigen merk. Wat je misschien nog niet wist is dat het erg belangrijk is dat je gebruik maakt van merkregistratie en geniet van merkbescherming. Dit kan je laten doen bij een merkbureau. Maar wat valt er allemaal precies onder merkbescherming en wat kan je allemaal laten beschermen? Dat vragen vele ondernemers zich af.
Wat kan je laten beschermen als merk?
Als een teken zich voldoende onderscheid van andere tekens, dan kan je praktisch elk teken als merk laten registeren. Zo kan je woorden en logo’s als een merk laten registeren, maar ook vormen, klanken, slogans, kleuren en geuren. Alles kan dus beschermd worden mits het merk onderscheidende genoeg is. Een beschrijvend merk is echter niet toegestaan. Wanneer je een grafisch element toevoegt aan dit beschrijvende merk, dan kan het zo zijn dat het merk toch nog voor bescherming in aanmerking komt. Het onderscheidt zich dan in het grafische element.
Het registreren van verschillende elementen van een merk
De meeste bedrijven kiezen voor het registeren van een naam als merk. Een woordmerk biedt ook de meest ruime bescherming. Consumenten mogen niet dezelfde naam gebruiken voor dezelfde of soortgelijke producten en/of diensten. Ook kan je ervoor kiezen om een beeldmerk, beter bekend als logo, te registeren. Hierbij krijg je bescherming van het grafische element van een merknaam. Een combinatie van een woordmerk en beeldmerk kan natuurlijk ook. Een andere vorm is een cijferkombinatie, echter wordt dit niet veel gebruikt. Een geslachtsnaam zoals een bekende sporten kan je ook als een merk laten registeren, hierbij voorkom je dat anderen deze naam zullen gebruiken. Ten slotte is het zelfs mogelijk om een klankmerk of slagzin te registeren.