Als je een eigen merk hebt, dan wil je natuurlijk dat niemand behalve jij zelf het merk gaat gebruiken. Dit kan je simpelweg voorkomen door je merk te laten registeren. Het belang van een goede merkregistratie zien steeds meer ondernemers. Om zichtbaar te worden en te blijven bij je doelgroep is het ontwikkelen van een eigen identiteit en persoonlijkheid erg belangrijk. Dit kan door je eigen merk te ontwerpen voor je producten en/of diensten.
Registreer je merk bij een merkbureau
Als je beschikt over een sterk onderscheidend merk, dan is de kans klein dat er een conflict met de geldigheid van dit merk ontstaat. Dit is anders als je een merk hanteert die meer algemeen en beschrijvend is, dan zullen er sneller conflicten ontstaan. Het is echter erg moeilijk om er zelf achter te komen dat anderen jouw merk misbruiken, dit kan kunnen anderen wel voor je doen door middel van merkbewaking. Hierbij zal dit merkbureau nagaan of er soortgelijke merken zijn ingediend, het merk wordt hierbij dagelijks bewaakt doordat het merkbureau toegang heeft tot de merkregisters.
Iemand misbruikt mijn merk, wat nu?
Op het moment dat iemand een merk deponeert met een identieke of overeenstemmende naam, logo, vorm, kleur of klant, dan zal het merkbureau contact met je opnemen. Als er sprake is van merkinbreuk, dan wordt je daar natuurlijk ook over geïnformeerd. Als je er zelf ook achter staat, dan kan het merkenbureau snel actie ondernemen tegen de inbreukplegers. Het merk wordt door de meeste mensen gezien als het meest waardevolle bezit van de onderneming. Laat met oog hierop de inbreukplegers niet hun gang gaan, maar roep hen een halt toe. Met een merkregistratie ben je ervan verzekerd dat niemand anders misbruik maakt van jouw merk en dat er goed op wordt toegezien dat het beschermd blijft.