Solliciteren via email

0
Solliciteren via e-mail

Steeds vaker kiezen mensen ervoor om hun sollicitatiebrieven en CV’s via email op te sturen in plaats van met de post. Het is een stuk sneller en men hoeft niet meer op zoek te gaan naar enveloppen en postzegels. Er zijn echter wel een aantal punten waarop gelet moet worden bij het solliciteren via email.

Email adres voor sollicitaties

Gebruik voor het solliciteren via email een neutraal en formeel email adres. Het handigste is een adres waarin uw naam voorkomt, bijvoorbeeld; voornaam-achternaam@email.com. Maak eventueel een nieuwe adres aan. Er zijn op internet verschillende sites waar je snel en gratis een e-mailadres aan kunt maken, denk bijvoorbeeld aan Hotmail en Gmail.

Zorg er in ieder geval voor dat je geen adres gebruikt, waardoor je niet serieus overkomt, bijvoorbeeld jokertjuh@email.nl. Gebruik je een oud adres, vergeet dan niet voor de zekerheid naar de instellingen te kijken. Het kan best zijn dat je vroeger een andere naam hebt opgegeven bij het aanmaken van het adres, waardoor de ontvanger deze te zien krijgt in plaats van jouw voor en achternaam.

Bijlagen

De sollicitatiebrief en het cv kun je het beste opnemen in de bijlage. Email programma’s verschillen nou eenmaal, waardoor de opmaak van jouw perfecte brief er heel anders uit kan komen te zien bij de ontvanger. Het handigste is om de brieven op te nemen in een gangbare vorm, bijvoorbeeld als Worddocumenten (extensie .doc). Zo weet je zeker dat de ontvanger ze ook kan openen en lezen.

Geef de documenten een betekenisvolle naam, bijvoorbeeld Sollicitatiebrief – Voornaam Achternaam en CV – Voornaam Achternaam. Op deze manier is het voor de ontvanger in een opzicht duidelijk wat de inhoud is van de documenten.

Begeleidende tekst bij het solliciteren via email

Natuurlijk moet je wel iets van tekst toevoegen aan de email. Je kunt moeilijk een email met alleen maar bijlagen sturen. Schrijf deze tekst eerst in word en kopieer en plak hem daarna naar het email programma. Op deze manier voorkom je typefouten. De tekst hoeft niet lang te zijn, maar hou het wel formeel.

Vergeet niet in de onderwerpregel te vermelden om welke vacature het gaat en zorg ervoor dat de email naar de juiste persoon gaat. Stuur de brief niet naar een algemeen email adres, behalve als hier in de vacature specifiek om gevraagd word. Een e-mail kan in een algemene inbox namelijk sneller over het hoofd worden gezien.