Samenwerken op kantoor

0

Iedereen weet dan een goede samenwerking erg belangrijk is. Dit geldt in vele verbanden. Het geldt in de sport, met je vrienden en natuurlijk in het zakenleven. In het zakenleven komt het aspect van samen ergens aan werken op verschillende manieren naar voren. Zo is er de samenwerking tussen jou en je klanten en de relatie tussen collega’s, maar ook de samenwerkend tussen werknemer en werkgever. Het is dus duidelijk dat samenwerking erg centraal staat, en dat zorgt ervoor dat we zo succesvol zijn. Zouden we nooit hebben samen aan zaken hebben gewerkt met elkaar, dan waren er talloze uitvindingen en ontdekkingen niet gedaan. Zorg er dus a

ltijd voor dat er een goede samenwerking binnen een bedrijf is. Vaak is een kleine aanpassing aan het kantoormeubilair al genoeg om optimaal te kunnen samenwerken in een bedrijf.

Het nut van samenwerken

Iedereen vind het prettig om met anderen samen te werken. Zo doen we regelmatig een een groepje discussiëren, brainstormen en zowel feedback geven als vragen. Dit is voor ons een stuk makkelijker als we samenwerken. Iedere persoon kan zo zijn inzicht of zijn mening op een bepaalde zaak geven. Samen kom je tot een oplossing die vrijwel altijd de beste oplossing is. Alleen werken is veel lastiger, want je kunt zaken waar je over twijfelt niet bespreken met anderen. Je kunt ook een stuk minder makkelijk feedback krijgen, want als niemand jou vertelt wat je goed doet en wat je fout doet zul je dat ook niet zomaar te weten komen. Samenwerking zorgt er dus voor dat je een beter reflectie van jezelf hebt. Daarnaast zorgt werken in groepen ervoor dat je productiever bent. Dit komt onder andere doordat er door het werken in een teamverband een beter sfeer op het kantoor is. Wanneer je in een beter gemoedstoestand bent zul je vaak sneller en beter werken. Daarnaast vul je elkaar aan in je taken. Als je ergens moeite mee hebt,

kan de andere deze taak voor jou vervullen of je hierin helpen zodat jij het zelf de volgende keer ook kan. Zo verbeter je dus de productiviteit op kantoor. Zo blijkt ook dat 90 procent van de mensen meer zelfvertrouwen heeft wanneer zij in teamverband werken. Het probleem is vaak dat de er wordt vergeten dat de kantoorinrichting van het kantoor erg belangrijk is voor een goede samenwerking. Hier moet dus verandering in komen. De werkvloer zal moeten worden aangepast zodat het moraal, de productiviteit en de efficiëntie van werknemers zal worden verhoogd. Er zijn twee zaken die dit kunnen veroorzaken en die zullen hier worden uitgelegd.

Een werkplek voor een team

Het wordt voor werknemers die in een team werken makkelijker om dagelijks samen te werken wanneer de bureaus goed gepositioneerd zijn. Ze moeten dicht bij elkaar staan en de werknemers moeten elkaar gemakkelijk aan kunnen kijken. Dit realiseert de mogelijkheid om ook echt goed samen te werken. Het kan zijn dat je hiervoor nieuw kantoormeubilair zal moeten aanschaffen. Je moet er dan voor zorgen dat het meubilair perfect op elkaar aansluit. Soms is het gewoon mogelijk om het bestaande meubilair zo te herschikken dat er in teams gewerkt kan worden. Een veel gebruikte oplossing is twee bureaus naast elkaar en een derde en soms ook vierde bureau hier haaks op. De derde en vierde persoon zitten met de gezichten tegenover elkaar en k

unnen ook gemakkelijk communiceren met de anderen. Dit geldt ook zeker voor de eerste en tweede persoon. Daarnaast kunnen zij zich allemaal ook echt direct focussen op hun eigen taak binnen het team. Zo kunnen ze dus in minder dan een seconde de focus van hun eigen taak verleggen naar een overleg binnen het team. Dit is ideaal voor kleine overleggen of vragen aan elkaar. Je kunt deze samenstelling ook nog eens oneindig herhalen. Dus wanneer je bedrijf groeit kun je de kantoorinrichting gemakkelijk mee laten groeien. Het is belangrijk dat een team wel een echt eigen plek heeft. Dit betekent niet dat je alle werkteams van elkaar moet isoleren. Het blijven nog steeds collega’s van elkaar en ook die moeten soms iets met elkaar overleggen. Het gaat erom dat je binnen een werkteam erg eenvoudig en snel kunt overleggen voor kleine zaken. Voor grotere overleggen of vergaderingen van één team is er weer een andere plek.

samenwerken op kantoor

Ruimte voor samenwerking

De speciale werkplekken van een werkteam bevorderen het werken in teams, maar het is ook erg nuttig en voordelig wanneer er een aparte ruimte wordt gecreëerd waar teams kunnen samenwerken. Dit moet echt een andere plek zijn dan bij de bureaus. Je moet ervoor zorgen dat het een aparte ruimte is en dat het team hun bureaus niet meer kan zien. Dit zorgt voor een betere werksfeer binnen het team. Dit kun je gemakkelijk doen op plekken waar werknemers zich nu ook verzamelen zoals bij de koffiemachine, de ingang of vlakbij de kantine. Je moet deze plekken natuurlijk wel iets aantrekkelijker maken om er een goed overleg te kunne houden. Dit kun je eenvoudig doen door bijvoorbeeld een bank te plaatsen of een statafel neer te zetten. Hier kunnen de teams op een eenvoudige en relaxte manier even overleggen met een kop koffie erbij. Op plekken als deze ontstaan regelmatig de mooiste en beste ideeën. Dit komt door de relaxte sfeer op de plek. De werknemers hebben dan even niet zo veel aan hun hoofd, maar omdat ze toch op de werkplaats zijn is dat waar ze regelmatig over praten. De werkhouding van je werknemers op het kantoor heeft een grote invloed op het succes van je bedrijf. In verdere zin is het dus dat je meer succes zult hebben wanneer je meer mogelijkheden tot een goede samenwerking creëert. Het is dus belangrijk om je werknemers ruimte te geven en de mogelijkheden te bieden om op een optimale manier samen te kunnen werken. Dit is fijn voor je werknemers, maar ook fijn voor jezelf als werkgever. Het is een echte win-winsituatie.