Een bezoek aan jouw website moet leiden tot een positieve klantbeleving. Customer experience management of klantbeleving is de optelsom van wat een klant ervaart tijdens de interactie met een organisatie en het gevoel dat die ervaring bij diegene oproept. Het is iets heel persoonlijks: de ene klant ervaart een contact met een organisatie heel anders dan iemand anders. Des temeer de klant het fijn vindt om van de site gebruik te maken, des te groter het effect is op de conversie en merkbeleving. Customer experience management betekent de ervaring van de klant beïnvloeden. Het doel is te komen tot een drievoudige winst. Dit houdt in dat je de processen zo inricht dat de ervaring voor de klant zo positief mogelijk wordt, dat de medewerkers va de organisatie er blij mee zijn en dat de organisatie meer winst realiseert doordat processen goedkoper en efficiënter zijn. Dit is een zeer moeilijk proces. Daarom is een beetje professionele hulp niet overbodig. Het is daarom verstandig om zaken te doen met een digital marketingbureau.
Hoe werkt customer experience management?
De kern van customer experience is relevantie. Waar het allemaal dus om gaat is dat de consument op het juiste moment de informatie krijgt die hem helpt om uiteindelijk zijn behoeftes te vervullen. Verschillende technologieën kunnen daarbij helpen. Het stelt marketing namelijk in staat om verschillende zaken te doen. Neem bijvoorbeeld content marketing. Content marketing is het verspreiden van de relevante en gepersonaliseerde boodschappen via verschillende kanalen. Tevens kan je gebruik maken van revenue marketing. Hierbij gaat het om het analyseren van de performance per kanaal. Ten slotte kan je gebuik maken van analyse en profiling. Hierbij wordt data afkomstig uit verschillende bronnen verzameld en geanalyseerd. Dit wordt gedaan om de klant beter te kunnen begrijpen. Het is duidelijk dat customer experience management een lastig vakgebied is. De hulp van een digital marketingbureau komt dus goed van pas.