Buzz marketing is eigenlijk hetzelfde als mond-tot-mond reclame, het is alleen een iets modernere benaming hiervoor. Bij buzz marketing komt het sneeuwbaleffect van toepassing. Denk bijvoorbeeld aan een sneeuwbal die van een heuvel afrolt. Die wordt steeds groter en rol steeds sneller. Zo gaat het ook met mond-tot-mond reclame, steeds meer en meer mensen verspreiden informatie. Dus de groep mensen die op de hoogte is van deze informatie wordt steeds groter en groter. Dit is ook een van de redenen waarom buzz marketing zo succesvol is. Buzz marketing heeft een aantal voordelen waardoor het aantrekkelijk wordt om buzz marketing te zetten voor jouw onderneming. Buzz marketing is relatief goedkoop om in te zetten. Daarnaast is het ook erg vertrouwd aangezien mensen liever luisteren een kennis of vriend dan een advertentie; dit komt veel geloofwaardiger over. Daarnaast zal massacommunicatie hierdoor afnemen en mensen zullen steeds meer en meer ervaringen met elkaar delen. Wanneer je de mening van iemand over een product wil weten kun je op Google waarschijnlijk genoeg informatie en reviews vinden.
Buzz marketing uitbesteden
Buzz marketing ontstaat natuurlijk niet zo uit het niets. Maar is het resultaat van een zorgvuldige marketingcampagne. Er zijn verschillende mogelijkheden om buzz te stimuleren, denk hierbij aan het stimuleren van het productgebruik door trendzetters. Welke buzz marketing mogelijkheid je het beste in kunt zetten, hangt af van je marketingdoel. Buzz marketing is niet gemakkelijk als je niet veel verstand hebt van online marketing. Fouten zijn snel gemaakt, maar hebben grote gevolgen. Daarom is het verstandig om buzz marketing uit te besteden aan een online marketingbureau. De online marketingexperts die daar werken hebben veel verstand van online marketing en passen buzz marketing vaak toe bij verschillende ondernemingen. Jij kunt je dan bezig houden met de dingen waar jij goed in bent en de online marketingexperts kunnen zich dan bezig houden met buzz marketing.