Tegenwoordig zien we nog steeds een groei op het gebied van social media. Wie heeft er nou geen Facebook, Twitter en/of LinkedIn? Iedereen bekijkt bijna dagelijks zijn of haar berichten die zijn binnen gekomen via het social media platform. Om hiervan te kunnen profiteren als bedrijf, is een goed doordachte social media strategie heel belangrijk, genaamd Social Media Marketing. Social media marketing is een marketingtechniek waarbij de sociale media worden ingezet met het doel om een doelstellingen te kunnen realiseren. Het in een interactieve vorm van marketing die gericht is op het aangaan van een dialoog. Het is wel belangrijk om te onthouden dat social media marketing een middel is en dus geen doel. Het moet alleen ingezet worden als het bedrijf en de markt hier geschikt voor zijn.
Wat is social media?
Social media is een soort verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met anderen te delen op een gebruiksvriendelijke manier. Het gaat hierbij niet alleen om informatie in de vorm van een tekst, maar ook om geluid en beeld. Social media staat dus voor media die je laten die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt.
De mogelijkheid om te adverteren op social media
Social media biedt de mogelijkheid om online te adverteren. Het is natuurlijk ook mogelijk om op zoekmachinepagina’s en op websites van derden te adverteren. Door het grote aantal gebruikers op social media kan social media zich qua bereik meten met de traditionele media zoals de radio of televisie. Er zijn een aantal verschillende redenen om te adverteren op de sociale netwerken. Voornamelijk Facebook, Twitter en LinkedIn hebben miljoenen gebruikers alleen in Nederland al. Dit houdt dus in dat social media een ontzettend groot bereik heeft. Wanneer je meer naamsbekendheid wilt genereren is social media een ontzettend mooi medium om op te adverteren.