Geen sprake van inbreuk door merkregistratie

0

Als je net een nieuw merk hebt geïntroduceerd dan is het een verstandige keuze om dit merk te laten registreren bij een merkenbureau. Als het door jou gekozen merk zich goed onderscheid van andere merken dan kan je het laten registreren. Een merk registreren brengt vele voordelen met zich mee. Een voordeel hiervan is bijvoorbeeld dat je ervan verzekerd bent dat niemand inbreuk kan maken op jouw merk. Je merk is dus super goed beschermd.

Waarom zou je jouw merk registreren?

Als merkrecht komt kijken bij jouw onderneming dan is een merk registreren bij een merkbureau de beste oplossing. Met merkrecht krijg je namelijk het exclusieve recht om jouw merknaam in een bepaald gebied in het handelsverkeer te gebruiken voor producten en/of diensten waar jij jouw merk voor gedeponeerd hebt. Wanneer je landelijk en/of internationaal handelt is het helemaal van groot belang dat je gebruik maakt van merkenrecht. Met merkrecht is het een ander verboden om dezelfde of soortgelijke naam te voeren in het bepaalde gebied waar jij het handelsverkeer gebruikt.

Wat kan je laten registreren?

De meeste bedrijven kiezen voor het registeren van een naam als merk. Een woordmerk biedt de meest ruime bescherming. Consumenten mogen in dit geval niet dezelfde naam gebruiken voor dezelfde of soortgelijke producten en/of diensten. Een andere optie is een beeldmerk, beter bekend als logo, registreren. Bij deze optie krijg je bescherming van het grafische element van een merknaam. Een combinatie van een woordmerk en beeldmerk is ook mogelijk. Een andere vorm is een cijfercombinatie, echter wordt dit niet veel gebruikt. Een geslachtsnaam laten registeren, hierbij voorkom je dat anderen deze naam zullen gebruiken. Ten slotte is het zelfs mogelijk om een klankmerk of slagzin te registeren. Een beschrijvend merk is niet toegestaan, maar dit kan wel als je besluit om een grafisch element toe te voegen aan beschrijvende merk. In dat geval ligt het onderscheidende karakter besloten in het grafische element.