Merkregistratie bij online adverteren
Veel bedrijven adverteren tegenwoordig in Google. Hierbij adverteer je dus op bepaalde zoekwoorden. Het is belangrijk om jouw merknaam ook als een zoekwoord te gebruiken. Door jouw merknaam te gebruiken als zoekterm, zullen de gebruikers van het internet die bekend zijn met het merk direct bij jouw website uitkomen. Een merknaam heeft dan ook een grote waarde voor de bekendheid en de vindbaarheid van jouw bedrijf. Het wordt dan ook aangeraden om jouw merk te registeren. Met een merkregistratie kan je namelijk optreden tegen derden die inbreuk maken op jouw merk. Om het merk te registreren is het verstandig om aan te kloppen bij een merken bureau.
Adverteren met een merknaam van jouw concurrent
Naast het adverteren op jouw eigen merk, kunt je ook onder bepaalde voorwaarden de merknaam van een concurrent gebruiken in jouw Google advertenties. Dat lijkt vreemd, omdat een merkhouder nu juist een uitsluitend recht heeft om zijn of haar merk te gebruiken. Maar toch is het gebruik van een merk van een concurrent bij AdWords advertenties toegestaan. Het moet voor de internetgebruiker wel duidelijk zijn van wie de advertentie afkomstig is. Als het voor de internetgebruiker niet duidelijk is of de advertentie afkomstig is van de merkhouder, een aan de merkhouder gelieerde onderneming of van een concurrent, kan er sprake zijn van merkinbreuk. Jouw advertentie moet wel voldoen aan strenge voorwaarden.
Wat wordt er eigenlijk met het adverteren in Google bedoeld?
Adverteren wordt tegenwoordig steeds meer via het internet gedaan. Denk hierbij aan adverteren via Google AdWords. Door te adverteren via Google AdWords kunnen potentiële klanten een onderneming snel vinden. Als adverteerder kan je bij Google AdWords bepaalde woorden kiezen die gebruikers van Google als zoekterm in kunnen typen. Als vervolgens daadwerkelijk op de door jou gekozen zoekterm wordt gezocht, dan komt jouw advertentie direct naar boven in de zoekresultaten.