De basis van social mediastrategie wordt gevormd door de betreffende bedrijfsinstellingen. De doelstellingen kunnen worden bepaald op basis van de vier aspecten van social business. Om deze meetbaar te krijgen kunnen er per doelgroep zogenaamde KPI’s worden geformuleerd. Deze KPI’s kunnen vervolgens vertaald worden naar social media. Naast de analyses van het sociale volume en sentiment zijn er ook andere verschillende manieren om het succes van een merk op social media te meten.
Brand map voor social media als meetmiddel
Een van de onderdelen voor een goede social mediastrategie is een social media brand map. Deze brand map bestaat uit reputatiescores van een bepaald merk en het aandeel dat het merk inneemt in de totale hoeveelheid online conversaties rond de industrie. De reputatiescore is een score van een individueel merk die boven of onder het gemiddelde van een bedrijfstak scoort. Met behulp van deze reputatiescore leert jouw bedrijf of het een betere of slechtere reputatie heeft dan het gemiddelde van de bedrijfsrak. Het combineren van deze reputatiescore met het aandeel dat het merk heeft in de totale hoeveelheid van de online conversaties, dat resulteert uiteindelijk in een social media brand map.