Online marketing is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de bedrijfsstrategie. Internet is een dagelijkse bezigheid geworden voor bijna iedereen. Internet is zo diep in de samenleving doorgedrongen dat elk bedrijf de mogelijkheid moet onderzoeken om te zorgen dat het bedrijf meetelt in de huidige samenleving. Online marketing kan gedefinieerd worden als het bereiken van marketing doelen door internet als email of mobiele telefoon. Via het internet kunnen met online marketing de strategische richtingen worden gevolgd.
De doelen van online marketing
Via online marketing kunnen er verschillende doelen worden bereikt, denk hierbij aan het opbouwen van naamsbekendheid of het genereren en bezoekers of het realiseren van verkopen waarbij de laatste vooral voor internetbedrijven een belangrijk doel is. Het nut van online marketing wordt door veel traditionele bedrijven nog niet ingezien. De reden hiervan is dat zij geen directe verkoop via internet realiseren. Door een verschuiving in media consumptie wordt het internet steeds belangrijker om aandacht te generen voor verschillende producten. Als er aandacht is gewekt onder verschillende typen consumenten, kunnen content en aanbiedingen worden gebruikt om een online dialoog te starten. Om op deze manier te identificeren wat de behoeften van de consument zijn.